Slow deco

Det finns ett inrednings stil som jag har fastnat för mer och mer och det är Slow deco, det känns som att det är väldigt personligt och att det får ta sin tid- inga hastiga köp, ogenomtänkta köp eller köp bara för att någon annan har det utan inredning som håller länge både estetiskt, personligt och material mässigt...
Oftast är det närproducerade och ekologiska möbler- möbler som har ett värde för en själv och rättvisemärkt.

Möbler och inredning bör ta sin tid och man bör skapa sin miljö utifrån ett långvarigs levande, man kan hitta gamla klassiker på secondhand och man kan köpa de dyra hållbara hantverksmöblerna, men värdet väger upp investeringen..

Slow deco för mig känns som att utgå ifrån en levande design och skapa den till sin egen, det är eftertänksamt och noga utvalt utifrån den estetik som passar just mig.
Att man tar sig den tid det tar och hittar sin egen stil, jag är mycket för det personliga, levande och jag älskar nya köp men det skall på något sätt beröra, ge minnen och ta mig in i framtiden.
Att någonting har gått i arv i generationer- kunde bli ett stilleben just för mig, att jag placerar ut minnen och inspireras till nya ideer utifrån material och konsthantverk som redan en gång fanns, funnit- finns.


En bild som säger mycket om slow deco för mig är den här helt underbara...





Kommentarer
Postat av: Laura

Åååå vad jag älskar dina inspirerande bilder! Jag längtar till den dagen då jag kan fylla ett hem med gamla fynd!

Tack för nomineringen fina! Hoppas vi ses snart! Saknar dig! Massor med kramar

2010-02-06 @ 17:53:18
URL: http://fogarasi.blogg.se/
Postat av: Magnolia

Gillar dina tankar kring det här med slow deco!

2010-02-09 @ 09:39:24
URL: http://magnoliatorget.blogspot.com
Postat av: Kitten

"Ett hem ska leva med oss, det ska spegla oss nu och vart vi är på väg, inte vem vi har varit".

2010-02-15 @ 11:07:01
URL: http://kittenskarusell.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0